Namngivning eller dop

18 februari 2011

Är lite nyfiken på vad folk anser om namngivning jämfört med traditionella dop. Imorgon ska jag nämligen på en namngivningscermoni där jag blivit ombedd att ha rollen dom officent(?). Blev riktigt glad över att bli tillfrågad och hoppas jag klarar av alla förväntningar.

Vilket dom får det mig att fundera på om kyrkan sakta börjat spela ut sin roll? Jag själv är inte direkt troende, och anser att historien påvisar att kyrkan svaghet för makt och agerandet därefter inte alltifrån har med Gud att göra. För att inte just bli tradig lämnar jag ämnet.

Men namngivningscermoni är väldigt intressant. En dansk vän till mig var på en alternativ cermoni förra året som inkluderade vita häxor. Tyvärr träffas vi för sällan så vet tyvärr inte mycket mer om den cermonin. Men kanske någon kan upplysa mig vore jag väldigt tacksam.


0 kommentarer: (+add yours?)

Skicka en kommentar

Använder Blogger.