Livstecken

16 februari 2011

Det blev inte som jag hade tänkt mig när min sambo och jag igår besökte barnmorskan för NUPP/CUB test och ultraljud. Vet egentligen inte vad jag hade förväntat mig. Försökt att förbereda mig på dåliga besked, men hur gör man egentligen det. Sambon och jag hade dock pratat om hur vi resonerar kring det hela med usla värden. Turligt nog var vi inne på samma spår.

Väl hos barnmorskan försökte jag inte visa att nerverna inte var de mest stabila. Vi började med att göra ett ultraljud och där jag första gången (sambons andra) fick ett litet livstecken på vad som väntar oss. Det var en liten krabat som låg och gjorde sparkade rörelser. Vi kanske störde dess sömn. Vet att jag själv kan vara rätt grining om någon väcker mig ur djupsömnen.

Vilket som var det överväldigande att kunna se ens blivande barn. Allt har hitills var så abstrakt. Sambon har inte haft någon som helst tendens till illamående eller något annat graviditetstecken. Se den lilla krabaten röra på sig, se dess fingrar och ben. Lite olustigt men väldigt intressant var att man fick se dess hjärna med. Slog mig tanken att är det verkligen inte skadligt att göra ultraljud överhuvudtaget?

Efter undersökningen fick vi även resultatet av NUPP/CUB testet. Hade ingen aning om att det bland annat baserades på statistik. Vilket får mig att tänka på det gamla ordspråket av Mark Twain:
"- Det finns tre slags lögn: Lögn, förbannad lögn och statistik."
Vi fick dock bra värden och den lilla nervositet jag haft inför beskedet försvann.

Självklart vill jag visa en liten bild på krabaten. Hope you don't mind.


Vi fick även reda på att nytt beräknat datum för ankomst är den 19 augusti. Min namnsdag och vilket även betyder ytterligare ett lejon till familjen med andra ord...

0 kommentarer: (+add yours?)

Skicka en kommentar

Använder Blogger.