Årets besvikelse, förlåt bokrea

23 februari 2011

Jag är i vår huvudstad ett par dagar via mitt arbete och igår när jag satt på pendeln till huvudkontoret snappade jag upp att årets bokrea började vid midnatt. Ett litet event som jag alltid brukar försöka delta i. Till min förvåning verkade det endast vara Akademibokhandeln som var öppen vid midnatt. Vad har hänt? Har vi slutat läsa böcker eller har vi lagstiftat våra arbetstider så hårt att bokhandlarna inte kan ha en traditionell bokrea?

Dock visade det sig att mitt hotell låg mitt emot en av de tre(?) Akademibokhandelnbutiker som hade nattöppet. Eftersom jag var vaken gick jag över för att se vad årets rea kunde erbjuda. Vanligtvis brukar jag åtminstonde gå igen alla större kedjors broschyrer, men inte i år. Hela bokreakommersen har gått mig förbi. Eller är det bara handlen som satsar på Alla hjärtans dag istället?

Ja, jag är lite bitter över bokrean. Men det kanske är som skivindustrin en döende branch med fysiska medier. Nåväl, efter bittert granskat sortimentet, även nya föräldrardelen, gick därifrån 128kr fattigare men två böcker rikare. Två böcker som direkt ska till stugan. Två små praktiska uppslagsverk om svenska floran och fåglar. Kan nog inte bli lantligare än så. Saknas nu bara en svampbok också. Men det kanske blir på nästa årsrea tillsammans med lite barnböcker.

0 kommentarer: (+add yours?)

Skicka en kommentar

Använder Blogger.