Flygrädsla och barnafödsel

10 februari 2011

Idag tvingade jag upp mig själv okristligt tidigt. Alarmklockan, läs mobilen, var inställd på 04:40. Anledningen till denna självplågande övning var ett möte i huvudstaden med en av mina kunder. Alla plan resten av morgonen var fullbokade vilket gjorde att 06:20 avgången var den enda möjliga. Morgontrött som jag är kontrollerade jag möjligheten att resa upp kvällen innan. Av någon outgrundlig anledning var dock alla hotell i huvudstaden totalt fullbokade. Ok, jag kunde få rum om jag var beredd att betala 3000kr för en natt. Sorry, men mitt budgettak går vid bra mycket lägre än så. I vanliga fall brukar man kunna bo en natt centralt för 1500kr.

Vad har då detta med flygrädsla och barn att göra? Jag har hört att man kan utveckla en flygrädsla, eller andra rädslor, efter man blivit förälder. Plötsligt har man någon som är fullständigt beroende av en själv, och det ansvaret gör att man utvecklar en fobi för saker som tidigare varit fullständigt självklara. Som exempelvis flygning.

Själv känner jag redan ett lagom stort obehag för att flyga. Men självbehandlar denna fobi genom att ständigt utsätta mig för obehaget. I mitt arbete flyger jag upp till huvudstaden mellan en till tre gånger i månaden. Faktiskt har det blivit mycket bättre men är lite orolig att som förälder kan det hela ändras igen. Kanske ska försöka massdosera mig själv under de kommande månaderna för att vara på den säkra sidan...

0 kommentarer: (+add yours?)

Skicka en kommentar

Använder Blogger.