Bör man gifta sig för man ska skaffa barn?

26 januari 2011

Häromkvällen kom ämnet giftemål på tal. Att bör man gifta sig innan man skaffar barn? Självklart inte är mitt svar. Folk skaffar barn i tid och otid mest hela tiden utan att lova varandra evig trohet. Däremot verkar kära staten göra skillnad på om man är gift eller inte. Att pappan måste bekräfta att barnet är hans osv.

Det viktigaste är dock kanske arvsrätten. Att barnet och förälderns föräldrar är de som kommer ärva om något olyckligt skulle inträffa. Alltså inte den andra av barnets föräldrar. Se bara på hur det gått för Stieg Larssons arvgods.

Jag och min sambo är inte gifta utan än så länge "bara" förlovade. Vi kommer att gifta oss men vi har inte planerat att utbyta löften innan vi får vårt barn. Inte för att vi inte vill, utan mer för tid och pengar är det som sätter käppar i hjulen. Dessutom vill jag verkligen unna min flickvän en underbar dag med allt ifrån kunna dricka champagne till ha energi att överleva en bröllopsdag. Eller resonerar jag helt fel?

0 kommentarer: (+add yours?)

Skicka en kommentar

Använder Blogger.